کد مطلب: 4007
گاهی مدیران باید از جایگاه مدیریت خود پایین بیایند و در قامت یک مربی در کنار کارکنان خود قرار بگیرند، تا از طریق این همراهی کارکنان در مسیر پیشرفت شغلی خود سرعت بیشتری را تجربه کنند. در این مطلب قصد داریم به نقش ها و وظایف مربیگری مدیران بپردازیم:
1. مربی به عنوان الگوی کارکنان:
او باید مدل و الگوی کارکنانش باشد. اگر قابلیت ها و رفتارهایی را (انتظار) طراحی و در مورد آنها با کارمندتان توافق کرده اید باید خودتان در اجرای قابلیت ها و رفتارها الگوی او باشید. اگر از کارمندتان انتظار دارید که انتقاد پذیر باشد، روحیه کار تیمی را در خودش تقویت کند، یادگیری منظم و مستمر داشته باشد و...، خودتان باید انتقادپذیر، اهل کار تیمی و دارای برنامه منظم یادگیری باشید، چرا که گفته اند: دوصد گفته چون نیم کردار نیست.
2. ایجاد شور و اشتیاق در کارکنان:
مربی (مدیر) باید بتواند در کارکنانش شور و اشتیاق ایجاد کند. انجام کارهای سخت و دستیابی به اهداف چالشی نیازمند تلاش، جدیت و صرف انرژی است. کارکنان ممکن است در برخورد با موانع و محدودیت ها، مایوس شوند و انرژی و اشتیاق اولیه شان را از دست بدهند، از این رو القای انرژی در آنها و حصول اطمینان از اینکه در تمام طول دوره ارزیابی با حداکثر اشتیاق و انرژی کار می کنند از وظایف همیشگی مدیران و سرپرستان است. بدیهی است فردی می تواند در دیگران انرژی ایجاد کند که خودش منبعی از انرژی، شور و شوق و بی تابی برای موفقیت باشد.
3. سرمایه گذاری در بهبود عملکرد و رفتار کارکنان:
مدیران باید وقتی را که صرف بهبود عملکرد و رفتار کارکنان می کنند سرمایه گذاری تلقی کنند، سرمایه گذاران امروز وقت، پول و انرژی خود را سرمایه گذاری می کنند تا در آینده از نرخ بازگشت سرمایه استفاده کنند. مربی یا مدیری که صرف وقت و پول برای آموزش کارکنان و بهبود عملکرد آنها را هزینه تلقی می کند، مربی یا مدیر موفقی نخواهد بود.
4. حمایت از کارکنان:
کارکنان برای انجام کار و رویارویی موفق با چالش ها و موانع، نیاز به حمایت و فضای حمایتی دارند. یکی از مهمترین کارکردهای هر مربی، حمایت از کارکنان (هر زمان که به آن نیاز دارند) و ایجاد فضای حمایتی است. در چنین فضایی است که کارکنان از بیان ضعف ها و مشکلات نمی هراسند، اشتباهاتشان را پنهان نمی کنند و با مدیر (مربی) برای برطرف کردن ضعف ها مشورت می کنند.
5. کمک به انتخاب مسیر شغلی مناسب:
یکی از مهم ترین انتخاب های هر کارمند، انتخاب مسیر شغلی مناسب است. کارکنان باید با توجه به مهارت ها، استعدادها و علاقه مندی های خود پا در مسیری بگذارند که بیش از هر مسیر دیگر آنها را به موفقیت می رساند. مدیر (مربی) باید به کارمند کمک کند تا علاقه مندی ها و استعدادهایش را بشناسد، با مسیرهای مختلف رشد شغلی آشنا شود و مناسب ترین مسیر ممکن را انتخاب نماید.
6. نظارت بر ارزش ها و استانداردها:
همه ما ممکن است در برخورد با محدودیت ها و تنگناها، به ویژه محدودیت زمان، از کیفیت کار کم کنیم، استانداردها را زیر پا بگذاریم و کار را با حداقل کیفیت قابل قبول انجام و تحویل دهیم. یکی از وظایف هر مدیر - مربی این است که اجازه ندهد تا محدودیت های اجرایی کار را از استاندارد خارج کند. مدیر (مربی) باید مراقب باشد و مرتبا در مورد لزوم رعایت ارزش ها، مقررات و استانداردها تذکر دهد و نظارت کند.
ادامه این مطلب را در وظایف مدیران در نقش مربی (2) بخوانید.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید (لینک کوتاه): rmcg.ir/4007