از فکر کردن به شرایط عادی پس از کرونا تا عملی کردن آن: توقف، شروع و سرعت بخشیدن به برخی عوامل
مکنزی در مقاله ای که در ماه می سال جاری منتشر کرد به شرایط بعد از کرونا (next normal) اشاره کرد و اینکه کسبوکارها به چه عواملی برای موفقیت در شرایط عادی پس از خاتمه شیوع میبایست فکر کنند. (مقاله اصلی را در این لینک بخوانید)
در ادامه به خلاصه ای از نکات کلیدی ذکرشده در مقاله میپردازیم:
1. از خوابیدن در دفتر کار تا دورکاری کارآمد
گمان نکنید که شیوههای قدیمی دوباره تکرار میشوند. دورکاری روند جاری کار کردن در سال ۲۰۲۰ است و دیگر از تعاملات اجتماعی درون سازمان خبری نیست. دورکاری دوای هر دردی نیست و نمیتوان مثلاً بحث آموزش کارکنان بخش عملیاتی را با دورکاری حل کرد. بااینحال، شما بهعنوان رهبر سازمان باید به فکر جمعکردن نیروی کار پراکندهتان باشید. بهتر است شرکتها تعاملات خود در اداره را شبیهسازی کنند. مثلاً برای گروههای موجود در شرکت ساعت کاری تعریف شود. بدانید دورکاری برای شرکت شما چه مزیتهایی داشته و از آن استفاده کنید، مثلاً میتوانید بدون در نظر گرفتن بحث رفتوآمد به استعدادهای بیشتری در حوزه کاریتان دسترسی پیدا کنید.
2. از خطوط تولید و انبار تا کار شبکه ای و تیمی
دیگر نمیتوان به ساختارهای سازمانی سنتی تکیه کنید. کوید ۱۹ نشان داد که پیشازاین ساعات زیادی به فعالیتهای بدون بازده اختصاص داده میشد، در حالیکه سپردن این فعالیتها به گروههای متخصص در زمان کوید ۱۹ راه را برای انجام دیگر کارها بازکرده. نکته دیگر آنکه اگر یادتان بیاید در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸، شرکتهایی که ازلحاظ کارایی جز پنج شرکت برتر بودند حدود ۲۰٪ از باقی شرکتهای مشابه جلوتر بودند. هشت سال بعد مشتریان این شرکتها تا ۱۵۰٪ افزایش پیدا کرد. درسی که آموختیم: کسانی که زودتر، سریعتر و قاطعانهتر حرکت میکنند، عملکرد بهتری دارند. اگر با اصطلاح چابکی آشنایی داشته باشید (پیکربندی مجدد و سریع استراتژی، ساختار، فرآیند، افراد و فنّاوری به سمت ایجاد ارزش و فرصتهای حفظ ارزش) میدانید که شرکتهایی که همیشه در حال یادگیری هستند همواره پیشرفت میکنند؛ بنابراین چابکتر عمل کنید.
3. از زنجیره تأمین بهموقع تا زنجیره تأمین بهموقع واحتیاطی (just in case)
بهتر است اجناس خودتان را از شرکتی تأمین کنید به شما نزدیکتر است و میتواند در طی ۲۴ ساعت نیازهایتان را تأمین کند تا اینکه فقط به شرکتی وابسته باشید که ۵۰۰۰ مایل از شما دور است و کالا را در طی ۲۵ روزبه شما تحویل میدهد. زنجیره تأمین خود را دوباره طراحی کنید تا تابآوری و سرعت شرکت افزایش یابد. مثلاً صنعت خودروی ژاپن پیش از شیوع کرونا در ابعاد جهانی به فکر تغییر مکان کارخانه جات قطعات الکترونیک خود از چین به ژاپن افتاد تا درصورتیکه اتفاقی برای این کشور بیفتد، صنعت ماشینهای ژاپن از کار نیافتد.
4. از مدیریت کوتاهمدت تا سرمایهداری درازمدت
به دنبال سرمایههای درازمدت باشید. درست است که سهامداران با سرمایهگذاری در شرکتها متحمل ریسک شدند اما بررسیها نشان میدهد شرکتهایی که دارای سرمایهگذاران بلندمدت هستند بهتر کارکرده و در درازمدت سود قابلتوجهی عاید سرمایهگذاران آن میشود. بر روی رهبری و کار کردن با همکارانتان بهعنوان سرمایه بلندمدت شرکت کارکنید تا آینده ای بهتر خلق کنید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بخش پژوهشهای مکنزی «درازمدت» را بازه زمانی بین پنجتا هفت سال تعریف کرده است یعنی پنجتا هفت سال طول میکشد شما کسبوکاری را شروع و پایههای آن را محکم کنید.
5. از تجارت آنلاین تا اقتصاد بدون تماس
در بریتانیا کمتر از یک درصد ویزیت پزشکی از طریق تماس ویدئویی انجام میشد. در سال ۲۰۱۹ با شروع قرنطینه این رقم به ۱۰۰٪ رسید. آیا تصور میکنید پس از تجربه چنین شرایطی، با خاتمه کویید ۱۹ مردم دوباره به شرایط قبل بازمیگردند. پاسخ منفی است. همین مثال در تعاملات بین کسبوکارها نیز صدق میکند. پس بهتر است کسبوکارها به فرآیند دیجیتالی شدن خود سرعت بخشند. توجه کنید ما در سراشیبی راه بهسوی چهارمین انقلاب صنعتی قرار داریم، پس بهتر است دیجیتالی شدن را هرچه سریعتر آغاز کرده تا کسبوکار خود را در پنج سال آینده بهسلامت به عصر دیجیتال برسانیم.
مطالعه این مطلب را به دوستان خود هدیه دهید (لینک کوتاه): rmcg.ir/10005