وظایف مدیران در نقش مربی

کد مطلب: 4008

در مطلب وظایف مدیران در نقش مربی (1) با 6 وظیفه از وظایف مدیران در نقش مربی آشنا شدیم، این وظایف عبارت بودند از: مربی به عنوان الگوی کارکنان،  ایجاد شور و اشتیاق در کارکنان، سرمایه گذاری در بهبود عملکرد و رفتار کارکنان، حمایت از کارکنان، کمک به انتخاب مسیر شغلی مناسب و نظارت بر ارزش ها و استانداردها. در این مطلب قصد داریم به دیگر وظایف مدیران در نقش مربی بپردازیم:

7. تدریس و تعلیم به کارکنان:
هر مربی خوب و موفق یک معلم خوب و موفق هم هست. مدیر دانش و مهارت های زیادی دارد که باید آنها را به کارکنانش منتقل کند. توانایی تدریس، مهارت در انتقال مفاهیم و داشتن بیان نافذ و متقاعد کننده از ویژگی های مهم و مشترک همه مربیان موفق است. مدیر - مربی باید اصول آموزش بزرگسالان  را به خوبی بشناسد و تدریس و تعلیم به کارکنان را بر اساس اصول همین رویکرد انجام دهد.


8. ارائه بازخورد مناسب به کارکنان:
یکی از دشوارترین نقش های هر مربی، دادن بازخوردهای سازنده، به ویژه بازخوردهای انتقادی به کارکنان است. او باید صریح و شفاف اما ظریف و هنرمندانه بازخورد دهد. 


9. ایجاد و تقویت روحیه چالشگری در کارکنان:
مدیر - مربی باید چالشگر باشد و روحیه چالشگری را در کارمندانش هم ایجاد و تقویت کند. چالشگری مدیر در شکل دادن فضا و فرصت برای ریسک کردن، نوآوری و ابتکار عمل و نهراسیدن از اشتباه و شکست تجلی می یابد و چالشگری کارمند به شکل داوطلب شدن برای پذیرش مسئولیت های سخت، انجام امور با شیوه های نوآورانه جدید و تمایل به ریسک پذیری سنجیده خود را نشان میدهد.

 

10. درا اختیار قرار دادن اطلاعات:
مدیر باید ایده ها و اطلاعات خود را در اختیار کارکنان قرار دهد، مشارکت موثر کارکنان در گرو داشتن اطلاعات است. بدون داشتن اطلاع از اوضاع درونی و بیرونی سازمان اولویت و استراتژی ها، فرصت ها و تهدیدها نمی توان از کارکنان انتظار مشارکت موثر در هدف گذاری و برنامه ریزی، ارائه پیشنهاد و نوآوری و ابتکار عمل داشت. مدیر - مربی باید چشم کارمندان را به روی اطلاعات جدید، افکار و ایده های جدید و چشم اندازهای جدید باز کند.


11.هموار کردن موانع:
برداشتن موانع از سر راه کارکنان، باز کردن درهای بسته و فراهم کردن عوامل و شرایط لازم و کافی برای عملکرد مطلوب کارکنان از مهمترین وظایف مدیر در نقش مربی است. مدیران اختیارات و امکانات بیشتری در مقایسه با کارکنان در دست دارند و باید با تخصیص امکانات و فراهم آوردن منابع، از عملکرد مناسب و مطلوب کارکنان پشتیبانی کنند.


12. تشویق کارکنان به ایده پردازی:
همه کارکنان، یا حداقل بسیاری از آنان، به صورت بالفعل یا بالقوه دارای ایده های مبتکرانه ای برای انجام کار و بهبود آن هستند. وقتی به کارکنان فرصت ابراز وجود و امکان ارائه پیشنهاد می دهیم و آنها را در منافع ناشی از ابتکارات و پیشنهادهایشان سهیم می کنیم، عملکرد آنها و به دنبال آن عملکرد سازمان ارتقا می یابد. یکی از نقش های مدیران در نقش مربی، تشویق و ترغیب کارکنان برای فکر کردن، ایده پردازی و ارائه افکار خلاق و بدیع است. باید به کارکنان جرات و جسارت فکر کردن به صورت متفاوت و انگیزه و اشتیاق تغییر دادن عادت ها و روش های موجود داده شود.

13. حل مسائل رفع نشده:
و بالاخره آخرین نقش و وظیفه مربی حل و فصل مسائلی است که کارمند علی رغم آموزش ها، فرصت ها و حمایت ها و راهنمایی های مدیر، موفق به حل آنها نشده است. توصیه شده است که در حل مسائل و مشکلات کارکنان و پاسخ به سوالات و ابهامات آنها از روشی استفاده کنید که روش سقراطی در آموزش نام دارد. سقراط پاسخ سوالات شاگردانش را با طرح و ارائه چند سوال هوشمندانه می داد تا شاگردانش را وادار به تفکر و تامل بیشتر کند و آنها را موفق نماید که خود پاسخ سوالشان را پیدا کنند. البته حتما برخی مسائل و مشکلات حل نشده باقی خواهد ماند تا با دست گره گشای مدیر باز شوند.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید (لینک کوتاه): rmcg.ir/4008