بر طبق این تحقیقات برخی ابزارهای مربوط به برنامهریزی استراتژیک در سطح جهانی بهوفور استفاده میشوند و به همین خاطر رتبه نخست ابزارهایی را کسب کردند که شرکتها در سرتاسر جهان از آنها استفاده میکنند. شرکت مشاوره مدیریت ره بین قصد دارد بر مبنای این رتبهبندی به بررسی ابزارهای روز مورداستفاده در حوزه مدیریت تحت عنوان ابزارهای مدیریت بپردازد.
سه ابزار مرتبط با برنامهریزی استراتژیک (strategic planning) :
کارت امتیاز متوازن
کارت امتیاز متوازن چارچوبی است که دکتر رابرت کاپلان و دکتر دیوید نورتون آن را ایجاد کردند. سه حوزه در این کارت موردبررسی قرار میگیرد:
اهداف: اهداف سازمانی در سطوح بالادستی.
اقدامات: به شما کمک میکند درک کنید که آیا به اهدافتان را با دیدی استراتژیک به سرانجام میرسانید.
ابتکارات: برنامههای عملی کلیدی شما هستند که به شما کمک میکنند به اهدافتان برسید.
راههای زیادی برای ایجاد کارت امتیاز متوازن وجود دارد، مثلاً برنامههایی مثل اکسل، گوگل شیت، یا استفاده از نرمافزارهای گزارش. بهعنوانمثال تصویر ذیل برنامه ClearPoint’s reporting software را نشان میدهد.
این نمایه ای از کارت امتیاز متوازن است. کارت امتیاز متوازن جزئیات مربوط به اقدامات و ابتکارات شمارا نشان میدهد. کارت امتیاز متوازن راهی مؤثر و ثابتشده برای همگامسازی استراتژی در سطح سازمانی است.
نقشه استراتژی
نقشه استراتژی ابزار بصری است که مشخصاً بهمنظور نشان دادن برنامه استراتژیک و دستیابی به اهداف کسبوکار در سطوح بالا طراحیشده است. کشیدن نقشه راه استراتژی بخش عمده ای از کارت امتیاز متوازن است (نمیتوان این ابزار را جدا از بحث کارت امتیاز متوازن تعریف کرد.) و راهی بسیار عالی بهمنظور انتقال اطلاعات در سرتاسر سازمانتان به شما ارائه میدهد.
مزایای استفاده از نقشه استراتژی:
ارائه ساده، شفاف و بصری را فراهم میآورد که بهسادگی میتوانید به آن ارجاع دهید.
اهدافتان را به یک استراتژی واحد تبدیل میکند.
به کارکنانتان هدفی شفاف میدهد تا به هنگام انجام وظایفشان و اقدامات مربوطه، آن را در ذهن داشته باشند
به شما کمک میکند هدف کلیدیتان را شناسایی کنید.
بهتر درک میکنید که کدام جزء از استراتژی شما نیاز به بررسی بیشتری دارد.
میبینید که کدام هدفتان بر روی دیگری تأثیر میگذارد.
آنالیز SWOT
آنالیز SWOT(ماتریکس SWOT) مدلی بسیار پیشرفته است که به هنگام آغاز برنامهریزی استراتژیک سازمان از آن استفاده میشود. نام این مدل مخفف کلمات قدرت (strengths)، ضعف (weaknesses)، فرصت (opportunities) و تهدید (threats) است. قدرت و ضعف عوامل داخلی محسوب میشوند، فرصت و تهدید هم عوامل بیرونی هستند. در ادامه تصویری از این مدل را میبینید.
با استفاده از آنالیز SWOT سازمان شما میتواند نواحی را شناسایی کنید که خوب کار انجام میدهند و یا حوزههایی را که نیاز به بهبود دارند
مطالعه این مطلب را به دوستان خود هدیه دهید (لینک کوتاه): rmcg.ir/6003
.