Blitz به معنای رعد و برق و Scale هم به معنی مقیاس است. از scaleup کردن در ادبیات استارتآپی به عنوان بزرگکردن و وسعت دادن به کسب و کار استفاده میشود. حالا در اینجا blitzscale به نوعی بزرگکردن رعدآسا میتواند تعبیر شود.
امروز قصد داریم چکیده ایی از وبینار برگزار شده توسط مجله مکنزی با رید هافمن و کریس یه، بنیان گذاران مفهوم blitzscale دردنیای کار آفرینی را از نظر بگذرانیم. برای آشنایی بیشتر با این دو به کتابشان با عنوان بلیتزاسکیلینگ Blitzscaling کتابی درباره رشد رعدآسای کسبوکار مراجعه نمایید.
در این وبینار رید هافمن و کریس یه در چهار گام بلیتزاسکیلینگ را خلاصه میکنند:
سریع عمل کنید
سرعت مهم است. زمان حال و اکنون زمان مناسبی برای به دست گرفتن بازار است؛ یعنی اولویت نخست شما باید سرعت باشد و سپس تصمیمگیری درمورد اینکه کدام کار باید بهسرعت انجام شود و یا میتواند به بعد موکول شود. مفهوم سرعت، بیشتر به آنچه رقبای شما در حال انجام آن هستند بستگی دارد.
در حال حاضر، فناوری شمارا قادر میسازد تا حتی سریعتر هم حرکت کنید. از سوی دیگر بازارها نیز بیش از بیش جهانی شده و به هم متصل شدهاند. رهبران بایست بدانند فرآیند blitzscal تنها در مدتزمان معینی جواب میدهد: زمانی که دیگر رقبا نتوانند به شما برسند.
پذیرای ریسکهای کوچک باشید
هر استراتژی خوبی ریسک خودش را دارد، اما مدیریت ریسک در حین مسیر نیز مهم است. رهبران باید تمایل به انجام اشتباه و توان بقا پس از ارتکاب اشتباه داشته باشند. سریع از اشتباهاتشان درس بگیرند، ذهنیتشان را تغییر دهند و آمادهی یکعمر یادگیری باشند.
تصمیم بگیرید کدام ریسک مهم است و باید آن را پذیرفت، سپس با استفاده از دادهها و تجربیات گذشته استراتژی خود را خلق کنید. عدم قطعیت، هسته مرکزی نوآوری است. رهبران، پیش از هر اقدامی میبایست محل بازار و تناسب بازار را ایجاد کنند و وقوع حادثههای نامعلوم را بپذیرند.
به خاطر سازگاری استخدام کنید
مردم معمولاً بیشتر به فکر سرمایه مالی هستند تا سرمایهی انسانی. بااینحال سرمایه انسانی مزایای بیشتر دارد – آدمهای باتجربه میتوانند شرکتها را از پایه رشد دهند و همین امر منجر به موفقیت شرکت میشود. استخدام افراد کارآفرین مناسب در سطح مناسب، نکته ای کلیدی است؛ یعنی، استخدام کارکنانی که درک کنند تغییر دیرپا نیست و الزاماً شرکت همیشه در حال تغییر و تحول نیست. کسی را استخدام کنید که برای نقش مدنظر مناسب است، نه اینکه بعداً مناسب میشود. مأموریتشان را مشخص و واضح برای ایشان توضیح دهید و آنها را از مؤلفههای موفقیت آگاه سازید.
بر روی برنده شدن تمرکز کنید
نخست مشخص کنید نسبت به رقیبانتان چه جایگاهی دارید. با توجه به اینکه که هنوز درگیر شیوع بیماری کوید ۱۹ هستیم، بهمنظور بقا و رشد کسبوکار خود به انعطافپذیری و سازگاری بیشتری نیاز داریم تا از رقبا پیشی بگیریم.
فناوری، به ما قدرت سنجش مقیاس میدهد؛ اما همیشه مقیاس مهمی نیست. بهعنوانمثال، سایر بازیگران عرصه کسبوکار میتوانند چنان رقابتپذیر باشند که مقیاسها را در هم بریزند. مهم نیست شرکت شما چقدر سنتی و یا مدرن باشد، هر کسبوکاری که دارید همیشه مترصد فرصتهای برنده شدن باشید، شاید دلیل رشد سریع کسبوکارتان در همین فرصتها قرار داشته باشد.
مطالعه این مطلب را به دوستان خود هدیه دهید (لینک کوتاه): rmcg.ir/6001