راهکارهای بهبود عملکرد کارکنان

کد مطلب: 4001

یکی از دغدغه های اصلی مدیران عملکرد کارکنان و فرایند بهبود عملکرد آن ها می باشد. کارکنان به عنوان اهرم اجرایی مدیران در موفقیت سازمان نقشی غیر قابل انکار دارند، از این رو دغدغه مندی مدیران در رابطه با بهبود عملکرد آن ها کاملا به جا خواهد بود. قصد داریم چند مطلبی را به موضوع راهکارهای پیشنهادی برای بهبود عملکرد کارکنان بپردازیم.

 

1. بهبود عملکرد یک الزام استراتژیک:
ارتقای عملکرد و ترویج رفتارهای مطلوب در کارکنان، فقط وظیفه واحد مدیریت منابع انسانی نیست، بلکه وظیفه مشترک همه مدیران و سرپرستان است. بهبود عملکرد کارکنان باید به یک الزام استراتژیک برای همه سازمان تبدیل شود. این مسئله باید بخشی از برنامه ریزی و هدفگذاری استراتژیک و برنامه های سالانه سازمان باشد. بهبود عملکرد کارکنان را باید به عنوان یک هدف مهم، جدی و دائمی به همه مدیران ابلاغ کرد و بخشی از پاداش عملکرد و نظام جبران خدمت مدیران را به بهبود عملکرد کارکنان آنها مرتبط و متصل کرد.

 

2. انگیزه:
انگیزه یکی از عوامل اصلی موثر بر عملکرد کارکنان است. مدیران باید عوامل اصلی انگیزشی کارکنانشان را شناسایی کنند. این عوامل ممکن است در طول زمان تغییر کنند، لذا این کار را باید هر چند گاه یکبار تکرار کرد.
عوامل انگیزشی همه کارکنان ما هم از یک جنس نیستند، به این معنی که ممکن است هر یک از کارکنان یا هر گروه از آنها تحت تاثیر عوامل متفاوت و متنوعی برانگیخته شود.
برای کشف نیازها و انگیزه های کارکنان، اولین سوالی که هر مدیر و سرپرست باید از کارکنانش بپرسد این است که به جز حقوق چه چیز یا چیزهایی آنها را هر روز به محل کار می کشاند.
به علاوه مدیران باید از طریق مصاحبه و گفتگو با کارکنان از عوامل موثر بر ایجاد و ترویج انگیزه و وفاداری سازمانی آنها آگاه شوند. این داده ها برای تدوین برنامه های بهبود عملکرد کارکنان ضروری است.

 

3. بهبود فرایند استخدام:
فرایند جذب، مصاحبه و استخدام را بهبود دهید. تناسب فرد با شغل کلید موفقیت در عملکردهای رضایت بخش و مطلوب است. باید با به کارگیری ابزارها و فنون معتبر، اطمینان پیدا کنیم که کارکنان تازه استخدام شده از نظر استعدادها، مهارت ها و علاقه مندی هایی که دارند کاملا با شغل و نقش مورد نظر تناسب دارند. این تناسب باعث می شود تا آنها کارشان را دوست داشته باشند، از انجام کار خسته و کسل نشوند و کار را با همه توان و تلاش خود اجرا کنند.

باید برای استخدام، پول و وقت و انرژی صرف کرد، اگر با کمک یک فرایند علمی و معتبر بتوانیم کارکنان شایسته تر و مناسب تر استخدام کنیم هزینه های کمتری بابت عملکردهای غیررضایت بخش بعدی تحمل خواهیم کرد.
یکی از بهترین راه هایی که می توانیم فرایند استخدام سازمان را بهبود دهیم این است که چند ماه بعد از استخدام کارکنان جدید، اثربخشی فرایند جذب و استخدام را ارزیابی کنیم و مطلع شویم که آیا افرادی که استخدام شده اند همان افرادی و دارای همان ویژگی هایی هستند که تعریف و تعیین کرده بودیم.

 

4. احساس انصاف در جبران خدمت:
کارکنان باید در مورد حقوق های خود احساس انصاف کنند. شرکت هایی که خوب حقوق نمی پردازند در واقع آموزشگاه سازمان هایی می شوند که خوب حقوق می دهند. کارکنان باید حقوق های مناسب و کافی بگیرند تا بهره ور باشند، در غیر این صورت وقت زیادی از ساعات کاری شان را صرف جستجوی شغل و سازمانی می کنند که حقوق های بهتری دارد. مدیران باید در مورد اینکه رقبا و حتی شرکت های خوب در سایر رشته های تولید و خدمات چقدر حقوق می پردازند اطلاع کسب کنند و از این اطلاعات برای تنظیم حقوق ها در سطحی رقابتی به نحوی که از عملکرد مطلوب کارکنان حمایت کند و کارکنان دارای عملکردهای مطلوب را در سازمان حفظ کند، استفاده کنند. کارکنانی که عملکردهای خوب و رفتارهای مطلوب دارند، استحقاق حقوق های خوب را هم دارند.

 

5.آموزش:
آموزش هم از مهم ترین عوامل و تواناسازهایی است که عملکرد کارکنان را بهبود می دهد. ما کارکنان خود را به دوره ها و برنامه های آموزشی می فرستیم اما در این مورد که چه می آموزد و آیا آنچه آموخته است را به درستی و به طور کامل و موثر به کار می گیرد حساسیت به خرج نمی دهیم و کنترل های لازم را به عمل نمی آوریم. برخی کارکنان از دوره های آموزشی برمی گردند اما کارها را مدت ها به شیوه ای نادرست انجام می دهند بدون آنکه مدیر یا سرپرست آنها را تصحیح کند. بدتر از این وقتی است که مدیر یا سرپرست از کارمند خود می خواهند آنچه در دوره آموزشی آموخته است را فراموش کند و کارها را با شیوه های قبلی انجام دهد. وقتی آموزش ها را دقیق و درست اجرا کنیم و آنها را با جدیت و علاقه مندی پیگیری نماییم کارکنان احساس خوبی پیدا می کنند و خطا و اشتباه کاهش می یابد. آموزش مشروط بر آنکه خوب طراحی، اجرا و پیگیری شود ابزار بسیار نیرومندی برای بهبود عملکردها و رفتارهای کارکنان است.

ادامه این مطلب را در راهکارهای بهبود عملکرد کارکنان (2) بخوانید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید (لینک کوتاه): rmcg.ir/4001