کایزن 
کایزن اصطلاحی ژاپنی به معنای :« نغییر با هدف بهتر شدن» یا «بهبود مداوام» است. کایزن یک فلسفه تجاری ژاپنی درمورد فرآیند هایی است که به طور مداوم عملیات ها را بهبود می بخشند و تمامی کارکنان در این فرآیند مشارکت دارند. کایزن بهبود را با بهره وری به عنوان یک فرآیند تدریجی  تعریف می کند. مفهوم کایزن در برگیرنده ی دامنه گسترده ای از ایده ها است.
 
کایزن یعنی:
ایجاد جو کار تیمی، بهبود روندهای روزانه، تضمین مشارکت کارکنان، و ایجاد شغلی هدفمند، انرژی بخش تر با امنیت شغلی بالا کاری کنید که محیط کاری موثر تر و کارآمدتر شود.
 
درک کایزن 
برخی از اهداف اصلی فلسفه ی کایزن از این قرار می باشد: کنترل کیفیت، تحویل به موقع، کار استاندارد سازی شده، استفاده از ابزار کارآمد، و حذف هدررفت. هدف کلی کایزن ایجاد تغییرات کوچک در یک بازه زمانی با هدف ایجاد بهبود در درون شرکت است. این جمله به این معنا نیست که تغییرات و جایگزین ها آهسته اتقاق می افتند، بلکه بیشتر تاکید دارد که تغییرات کوچک می تواند تاثیرات بزرگی در آینده داشته باشد. هر یک از کارکنان در هر زمانی می تواند سر منشا بهبود باشد.  این ایده بیان می کند، هرکسی سهمی در موفقیت شرکت دارد و هرکسی باید همیشه تلاش کند تا به بهتر شدن مدل کسب و کار کمک کند. 
 
بسیاری از شرکت ها از مفهوم کایزن استفاده کردند.  تویوتا فلسفه ی کایزن را درون سازمان خود به کار گرفت و آن را به عنوان ارزش اصلی خود در سازمان جا انداخت. تویوتا در سیستم  تولید خود تمام کارکنان را تشویق می کند و به آن ها این قدرت می دهد تا حوزه هایی را شناسایی کرده که پتانسیل بهبود دارد و راه حل مناسبی برای آن خلق کنند.
نکته: فرآیند شناسایی راه حل ها در تویتا «کایزن بلیتز» نامیده می شود.بلیتز به معنای برق آسا است.
 
الزامات کایزن
ایده سنتی ژاپنی کایزن از پنج اصل پیروی می کند: کارتیمی، انضباط فردی، روحیه بهبود یافته، کیفیت و پیشنهاد برای بهبود. این پنج اصل به سه نتیجه مهم منتهی می شوند: حذف هدر رفت( که به آن بهره وری اقتصادی نیز می گویند)، خانه داری خوب، و استاندارد سازی، کایزن در حالت ایده آل چنان در فرهننگ شرکت ریشه می دواند که عاقبت برای کارمندان به امری طبیعی تبدیل می شود.
در مفهوم کایزن هیچ پایان کاملی وجود ندارد و  هر چیزی همیشه می تواند بهبود پیدا کند. افراد باید تلاش کنند  به طور مداوم تکامل پیدا کرده و نو بشوند. قاعده اساسی کایزن این است : افرادی که وظایف و فعالیت های خاصی انجام می دهند باید در مورد آن کار دانش کافی داشته باشند؛ بهترین استراتژی برای بهبود، در گیر کردن این افراد در اجرای تغییرات است.
 
نکته مهم: کار تیمی هسته کایزن است، یعنی جلسات تیمی منظم در مورد بهبود، تغییر و پروژه ها بخش جدانشدنی این شیوه است.
 
کایزن و چرخه PDCA
در کل، قاعده ی  بهبود از قالب چرخه PDCAپیروی می کند که مخفف plan-do-check-act است( برنامه، انجام، بررسی، اقدام). بخش برنامه شامل برنامه ریزی تغییرات می شود تا هرکسی بداند از تیم چه انتظاراتی در قبال حل چه مشکلی داشته باشد. انجام به معنای اجرای بهترین راه حل در مورد مسئله است. بررسی شامل ارزیابی  راه حل مسئله می شود تا ببینیم آیا این کار جواب می دهد یا خیر.
 
وقتی شرکت به مرحله اقدام میرسد، تعیین می کند آیا این راه حل باید به استاندارد شرکت تبدیل شود یا نیاز به تغییرات بیشتری دارد. اگر مدیران تصمیم بگیرند که تغییرات بیشتری اعمال کنند، کایزن به مرحله برنامه ریزی بر می گردد و این فرآیند دوباره آغاز می شود.
 
استراتژي موجودی به هنگام (Just-in-Time Inventory Strategy)
یکی از اهداف کلیدی کایزن کاهش هدر رفت و افزایش کارایی در چرخه تولید است. استراتژی موجودی به هنگام به مدیریت این امکان را می دهد تا با تطبیق زمان تحویل مواد خام از سمت تامین کنندگان با برنامه زمان بندی تولید محصول ،موجودی مازاد را کاهش دهد. یعنی همان چیزی که  به آن سیستم تولید تویوتا (TPS) نیز می گویند، به هنگام بودن در شرکت هایی که این استراتژی را به کار می بندند به کاهش هزینه ها کمک می کند، چون کارخانه بابت هزینه ی حمل موجودی مبلغی پرداخت نمی کند. همچنین به هنگام بودن( JIT )به کاهش ضایعات منجر می شود چرا که شرکت ها دیگر موجودی مازاد ندارند مگر اینکه مشتری سفارش خود را به تعویق اندازد یا کنسل کند.
 
کانبان(Kanban) سیستم کنترل موجودی است که در  رابطه با استراتژی به هنگام استفاده می شود. کانبان به کارکنان نشانه های واضح و قابل مشاهده ایی می دهد که به آن ها می گوید الان باید قطعات را سفارش دهند و موجودی مواد رو به اتمام است. سیستم از کارت های رنگی برای ردیابی محصول استفاده می کند و به کارکنان هشدار می دهد تا قطعه یا مواد مورد نیاز را دوباره جایگزین کنند. کانبان به کارمندان این قابلیت را می دهند که به سرعت میزان درست قطعات و مواد را به تامین کننده سفارش دهد و آن مواد را به جایی برسانند که کارخانه به آن مواد نیاز دارد، می رسانند. هدف کانبان اداره ی کارآمد خط مونتاژ کارخانه و جلوگیری از ایجاد گلوگاه در فرآیند است.
 لینک زیر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: rmcg.ir/6007